Vermogensmeters


Data is kennis en controle

VERMOGENSMETERS

HOE WERKT HET?
Een vermogensmeter meet Watt, maar hoe komt hij daar precies aan en wat heb je eraan? Het vermogen is een uitkomst van de formule: snelheid x kracht = vermogen.

Met snelheid wordt de rotatiesnelheid van de crank bedoeld. Dit is met een simpele cadansmeter prima te meten. De kracht (ook wel koppel genoemd) is een iets ingewikkelder verhaal. Dit wordt gemeten met zogenoemde rekstrookjes. Deze rekstrookjes bestaan uit een dunne flexibele strip folie met een metaal patroon. Wanneer er kracht wordt gezet op het pedaal wordt het rekstrookje opgerekt. Hierdoor verandert het metaal patroon van het folie. De elektrische lading die constant op het rekstrookje staat verandert daardoor. Hoe groter de verandering hoe groter de kracht die wordt uitgeoefend op het pedaal.

Om je vermogen te verhogen kun je een aantal dingen doen:

  • Meer kracht leveren op het pedaal, denk hierbij aan een zwaardere versnelling
  • Sneller gaan trappen, cranklengte kan hier van invloed op zijn

VOORDELEN

De voordelen van trainen met een vermogensmeter zijn zeer groot. Hieronder zijn een aantal voordelen op een rijtje gezet:

  • De training is effectiever. Het vermogen geeft direct aan wat je doet terwijl de hartslag het resultaat is van gedane arbeid. Bij een serie sprintjes met een hoog vermogen en een lang herstel, zal de hartslag niet heel hoog komen, terwijl er wel heel hard getraind is. Een vermogensmeter meet dat wel!
  • De conditie kan beter in de gaten gehouden worden. Het is zichtbaar wanneer er nog wat extra getraind moet worden, of wanneer er gas teruggenomen moet worden.
  • De sterke en zwakke punten worden zichtbaar, waardoor er gerichter getraind kan worden.
  • Inspanningstesten kunnen door de renner zelf gedaan worden. Er kan gemeten worden hoe goed men daadwerkelijk is én er kan een vergelijking gemaakt worden met wielrenners over de hele wereld. Bijkomend voordeel is dat de kosten van een (dure) inspanningstest in een laboratorium uitgespaard kunnen worden.
  • De trainer / coach kan gemakkelijker analyseren hoe er getraind is en wat het effect daarvan is. Daardoor wordt de vertaalslag naar het nieuwe schema eenvoudig gemaakt.

SOORTEN
Het verschil in het soort vermogensmeter zit vaak in de plek waar ze gemonteerd worden op de fiets. Hieronder brengen we in kaart welke plekken mogelijk zijn, met daarbij de voor- en nadelen.

METING IN HET ACHTERWIEL

Sommige vermogensmeters zitten in de achternaaf. Door middel van kracht op de powertappedalen te zetten wordt de achternaaf via de crankarm, spider, kettingblad, ketting en cassette in beweging gezet. Om dit voor elkaar te krijgen is een bepaald vermogen nodig. Dit vermogen wordt gemeten door de torsie die plaatsvindt binnen in de naaf tijdens het fietsen. De hoeveelheid torsie staat gelijk aan een bepaald vermogen wat vooraf uitgerekend is. Dit vermogen wordt doorgegeven via een draadloos protocol (ANT+ of Bluetooth) om door een computer of smartphone opgepakt te worden. Deze apparaten moeten vooraf wel eerst gekoppeld worden om zo geen gegevens van andere apparaten te ontvangen. De naven zijn beschikbaar voor mountainbikes, wegfietsen (race en tijdrit) en baanfietsen.

Voordelen van een meting in het achterwiel:

  • Makkelijk en snel te wisselen van fiets
  • Prijs is gunstig ten opzichte van de andere variante

Nadeel van een meting in het achterwiel:

  • Je wedstrijdwielen zijn vaak niet hetzelfde als je trainingswielen. Je mist dan essentiële data om een goede analyse op vermogen te kunnen maken.
  • Bij een meting in het achterwiel gaat kracht verloren in de zogenoemde drivetrain.

Powertap is tot op heden de enige die deze manier van vermogensmeting aanbiedt.

METING IN HET PEDAAL

De eerste plek waar kracht geleverd wordt tijdens het fietsen is op het pedaal. Enkele aanbieders maken hier dan ook dankbaar gebruik van. Producenten zoals Garmin en Polar hebben een vermogensmeter die in het pedaal zit.

Voordelen van een meting in het pedaal:

  • Makkelijk en snel te wisselen van fiets
  • Directe meting, omdat er geen kracht verloren gaat in de zogenoemde drivetrain. Bij het meten van het vermogen in het achterwiel is dit wel het geval.

Onder andere Powertap en bePRO leveren vermogensmeters die verwerkt zitten in de pedalen.

METING IN DE CRANKARM

Misschien wel de meest toegepaste vorm op dit moment. De verbuiging die de crankarm maakt (links en/of rechts) wordt geregistreerd en gekoppeld aan het vermogen wat hier voor nodig is. Opnieuw worden hier rekstrookjes gebruikt die de verbuiging registreren en dat doorgeven aan de headunit die gebruikt wordt.

Voordelen van een meting in de crankarm:

  • Voegt weinig extra gewicht toe (20 gram)
  • Je hebt de vermogensmeter altijd bij de hand ongeacht de wielen die je gebruikt. Hierdoor krijg je meer data tot je beschikking voor betere analyse.
  • Je kunt eenvoudig het vermogen, zowel links als rechts meten.

Nadeel van een meting in de crankarm:

  • Keuze in cranks is beperkt. Voornamelijk carbon cranks worden niet of zeer beperkt geleverd met deze manier van meten. Het zou dus kunnen zijn dat je bijvoorbeeld een aluminium crank aan de linkerzijde monteert en rechts je carbon crank houdt.

[shopify embed_type=”collection” shop=”bike-physics.myshopify.com” product_handle=”stages”]

METING IN DE CRANKSPIDER

Hier is het allemaal mee begonnen. SRM heeft ruim 25 jaar geleden de eerste quarqvermogensmeter ontwikkeld, waarbij de rekstrookjes in de spider verwerkt zitten. Door alle elektronica op deze plek weg te werken is het zeer goed beschermd tegen de impact van valpartijen. Op die manier krijg je een systeem wat langer meegaat en accuraat blijft.

Voordelen van een meting in de crankspider: 

  • Ruime keuze van cranks (SRM en Power2Max) en daarbij horende trapassen.

Nadeel van een meting in de crankspider:

  • In verhouding zwaarder dan de andere opties.

Reserveer hier je fietsmeting

Naar reserveerpagina

De waardering van www.bikephysics.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.9/10 gebaseerd op 16 reviews.